Przejdź do serwisu tematycznego

Pierwsza udana załogowa misja Starlinera

Z przylądka Canaveral na Florydzie wystartowała rakieta nośna Atlas V ze zbudowanym przez Boeinga statkiem kosmicznym SST-100 Starliner. Jest to jego pierwszy załogowy lot na Międzynarodową Stację Kosmiczną ISS.

W środę, 5 czerwca 2024 o godz. 10.52 czasu lokalnego (ET) z wyrzutni SLC-41 w Centrum Kosmicznym Johna F. Kennedy’ego na przylądku Canaveral na Florydzie wystartowała rakieta nośna Atlas V w konfiguracji N22 ze zbudowanym przez Boeinga statkiem kosmicznym SST-100 Starliner o nazwie własnej Calypso (statek nr 3) w ramach misji testowej Boe-CFT (Boeing Crew Flight Test).

Zdjęcie: Joel Kowsky, NASA

Misja była kilkukrotnie przekładana przez agencję kosmiczną NASA z powodu przyczyn technicznych (pierwotnie, pierwszy załogowy lot miał odbyć się w połowie 2020). Wczorajszy lot poprzedziły dwa bezzałogowe loty: Boe-OFT i Boe-OFT 2, odpowiednio 20 grudnia 2019 i 19 maja 2022. Pierwszy lot był częściowo nieudany, podczas gdy drugi zakończył się sukcesem.

Teraz na pokładzie statku kosmicznego znaleźli się astronauci NASA: Barry Eugene Butch Wilmore i Sunita Lyn Williams. 25-godzinny lot na Międzynarodową Stację Kosmiczną ISS zakończył się sukcesem.

Ten test w locie załogowym stanowi początek nowej ery eksploracji kosmosu, podczas gdy astronauci Wilmore i Williams sprawdzają wszystkie możliwości Boeinga Starliner w drodze na Międzynarodową Stację Kosmiczną – powiedział Ted Colbert, prezes i dyrektor generalny Boeing Defense, Space & Security. To świetny początek. Nie możemy się doczekać, aż astronauci bezpiecznie dotrą na stację kosmiczną i powrócą do domu.

Wraz z dwoma członkami załogi Starliner przewozi około 345 kg (760 funtów) ładunku. Po zadokowaniu do ISS Wilmore i Williams spędzą na stacji około 8 dni, zanim powrócą na Ziemię. Po udanej misji testowej Boe-CFT, Boeing i NASA będą kontynuować prace nad certyfikacją Starlinera na potrzeby długotrwałych misji operacyjnych na ISS. Drugim podstawowym statkiem kosmicznym na ISS jest Dragon 1 i 2, produkcji spółki SpaceX. Ponadto, loty na ISS będzie wykonywać miniaturowy prom kosmiczny Dream Chaser, budowany na zlecenie NASA przez spółkę Sierra Nevada. Celem jest całkowita realizacja z korzystania z rosyjskich statków kosmicznych Sojuz MS.

Starliner powstał na zlecenie realizowanego przez agencję NASA programu Commercial Crew Development (CCDev). Jego podstawowym celem będzie transport zamienników załóg na niską orbitę dla ISS, a także dla projektowanej przez spółkę Bigelow Aerospace pierwszej prywatnej stacji orbitalnej, znanej pod obecną nazwą Bigelow Next-Generation Commercial Space Station.

Starliner ma 4,56 m średnicy, 5,03 m długości oraz masę startową 13 t. Docelowo, załoga ma liczyć maksymalnie 7 astronautów. Statek pozwoli na wykonanie do 10 misji na niską orbitę (o łącznym czasie lotu 60 godzin i 210 dni w kosmosie po zadokowaniu do ISS). Partnerami Boeinga w opracowaniu statku są spółki Aerojet Rocketdyne, Airborne Systems, Alliant Techsystems, Bigelow Aerospace, Samsung i Spincraft.

Co ciekawe, wczorajszy start rakiety Atlas V, opracowanej przez spółkę joint venture ULA (United Launch Alliance), złożoną z Lockheed Martin i Boeing, był jednym z ostatnich. Wkrótce zostanie całkowicie zastąpiona przez rakietę Vulcan Centaur, której pierwszy start w konfiguracji VC2S odbył się 8 stycznia 2024.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X