We wtorek, 11 marca 2025, należąca do amerykańskiej spółki Lockheed Martin, Sikorsky Aircraft Corp. zaprezentowała nową przekładnię główną tzw. fazy IV (Phase IV) do napędu średniego śmigłowca wielozadaniowego S-92 (H-92 Superhawk w wersji wojskowej).
Zdjęcia: Sikorsky Aircraft Corporation
Jak poinformowano, przekładnia główna Phase IV została wyposażona w pomocniczy układ smarowania, który automatycznie włącza się w przypadku utraty ciśnienia oleju, eliminując potrzebę awaryjnego lądowania i umożliwiając operatorom bezpieczne dotarcie do celu. To rozwiązanie zostało sprawdzone podczas ponad 800 godzin rygorystycznych testów, a certyfikacja amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa FAA (Federal Aviation Administration) jest przewidywana w 2025. Cztery przekładnie zostały ukończone w siedzibie spółki w Stratford w stanie Connecticut, a klienci już teraz zabiegają o to, aby zostać pierwszymi użytkownikami.
Przekładnia główna Phase IV opiera się na reputacji swojego poprzednika jako jednej z najlepszych i najbardziej niezawodnych przekładni w branży i jest kolejnym przykładem ciągłych inwestycji Sikorsky w platformę S-92 — powiedział Leon Silva, wiceprezes Global Commercial and Military Systems w Sikorsky. Poświęciliśmy ponad dekadę na projektowanie, testowanie i optymalizację głównej przekładni Phase IV w celu zapewnienia wyjątkowej wydajności i jesteśmy zachwyceni, że staje się ona nowym standardem branżowym.
Spółka Sikorsky zainwestowała ponad 100 mln USD (384 mln zł) w rozwój przekładni, umożliwiając klientom spełnienie przyszłych wymagań misji i podkreślając zaangażowanie spółki w ulepszanie platformy S-92. Śmigłowiec S-92 jest koniem roboczym morskiego przemysłu energetycznego i zaufanym wyborem w zakresie poszukiwań i ratownictwa, transportu głów państw (w USA jako VH-92A Patriot, a także w Azerbejdżanie, Turkmenistanie i Turcji – przyp. red.) i innych krytycznych misji na całym świecie.
Prezentacja pierwszej przekładni głównej Phase IV stanowi ważny kamień milowy w trwających wysiłkach firmy Sikorsky na rzecz zwiększenia możliwości i bezpieczeństwa floty S-92. Przy średniej dostępności w całym okresie eksploatacji przekraczającej 90%, wiele śmigłowców S-92 obsługujących wymagający przemysł energetyki morskiej osiąga średnio ponad 1500 godzin lotu rocznie. W miarę rozwoju przemysłu energetyki morskiej przekładnia główna Phase IV będzie dobrze przygotowana do obsługi rosnących wymagań operacji daleko od brzegu, zapewniając bezpieczny i niezawodny sposób transportu personelu, sprzętu i materiałów do odległych lokalizacji.
Spółka Sikorsky ogłosiła w ostatnich miesiącach kilka udoskonaleń śmigłowca S-92, w tym wydłużenie interwałów okresów planowych przeglądów i jednorazowe przedłużenie okresu eksploatacji określonych obudów głównej przekładni. Udoskonalenia te wyeliminują ponad rok przestoju spowodowanego przeglądami i pozwolą operatorom bezpiecznie utrzymać swoje śmigłowce w eksploatacji i generować przychody dłużej. Uzyskano wydłużenie eksploatacji do 1200 godzin lub 3600 cykli ziemia-powietrze-ziemia, co stanowi dodatkowe 12 do 18 miesięcy dla przeciętnego operatora morskiej instalacji naftowej S-92 i ponad 24 miesiące dla innych.
Informacja prasowa
https://twitter.com/Sikorsky/status/1899451716225077745
https://twitter.com/LMNews/status/1899420755550703668