7 września podczas XXVI Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, ukraińskie przedsiębiorstwo państwowe SE PromOboronEksport, podpisało porozumienie o współpracy z Wojskowymi Zakładami Motoryzacyjnymi (WZM) z Poznania (Grupa PGZ). Dotyczy ono modernizacji kołowego pojazdu rozpoznawczego BRM Mangusta i zaoferowaniu go w programie Lekkiego Opancerzonego Transportera Rozpoznawczego (LOTR) Kleszcz dla Wojska Polskiego.

Jeszcze we wrześniu 2018 planowana jest prezentacja w Polsce na jednym z poligonów prototypu kołowego pojazdu rozpoznawczego BRM Mangusta. /Zdjęcie: SC UkrOboronProm

Jeszcze we wrześniu 2018 planowana jest prezentacja w Polsce na jednym z poligonów prototypu kołowego pojazdu rozpoznawczego BRM Mangusta. /Zdjęcie: SC UkrOboronProm

Podczas polsko-ukraińskich rozmów dyskutowano o perspektywach dalszej modernizacji kołowego pojazdu rozpoznawczego BRM Mangusta, który wcześniej był znany jako BRDM-NIK. Jeszcze we wrześniu 2018 planowana jest prezentacja prototypu pojazdu na jednym z polskich poligonów, a w najbliższej przyszłości nastąpi decyzja w sprawie sfinalizowania prac nad nim. Następnie pojazd zostanie zaoferowany Wojsku Polskiemu (Produkcja seryjna BREM Atlet, 2018-04-06; BMP-U ujawniony , 2018-05-26).

Makieta BRM Mangusta została zaprezentowana na stoisku SC UkrOboronProm w Kielcach. Ma to być dwuosiowy, opancerzony pojazd pływający, wyposażony w niezależne zawieszenie wielowahaczowe o zwiększonej nośności i układ napędowy 4×4. Prędkość maksymalna pojazdu ma wynosić 100 km/h.

Prototyp BRDM-NIK został zaprezentowany 10-13 października 2017 podczas kijowskich targów Arms and Security. Pojazd został opracowany przez dział projektowy Mikołajewskich Zakładów Broni Pancernej, które wcześniej dostarczyły ukraińskim wojskom lądowym (Suchoputni Wijśka Zbrojnych Sył Ukrajiny) zmodernizowane pojazdy BRDM-2Di Hazar. Wszystkie komponenty, z wyjątkiem włoskiego silnika Iveco Tektor, zostały opracowane na Ukrainie (Ukraińska armatohaubica Bogdana, 2018-08-12).

Transporter wyposażono we włazy desantowe po bokach (o dwuczęściowej konstrukcji zapożyczonej z BTR-70/80), na stropie i z tyłu. Dodatkowe, przednie opancerzenie modułowe ma zwiększyć przeżywalność załogi. Średnia grubość pochylonego pancerza właściwego ze stali jednorodnej wynosi 10 mm. Dodatkowo, istnieje możliwość instalacji paneli przeciwkumulacyjnych. Uzbrojenie pojazdu pozostało takie samo jak w przypadku BRDM-2, jest to umieszczony w wieżyczce 14,5-mm wkm i sprzężony z nim 7,62-mm km.

Analiza
W ramach programu LOTR Kleszcz IU MON chce zakupić 244 pływające, rozpoznawcze, opancerzone pojazdy kołowe 4×4 z niezależnym zawieszeniem, które zastąpią obecnie użytkowane pojazdy BRDM-2. Jednak uruchomiony w 2013 program, który oceniany jest na ponad 1,2 mld zł, notuje ciągłe opóźnienia. Program jest kolejną próbą wprowadzenia następców BRDM-2, po rezygnacji z zakupu 32 pojazdów Patria AMV XC-361P 6×6, w ramach porozumienia z Finlandią z grudnia 2002 o zakupie licencji na KTO Rosomak. WZM z Poznania w przeszłości oferowały Wojsku Polskiemu pojazdy Irbis 6×6, opracowane na bazie transportera opancerzonego OT-64 SKOT.