30 stycznia br. minister przemysłu i handlu Federacji Rosyjskiej Denis Manturow poinformował, że tego samego dnia z lotniska Aramil k. Jekaterynburga oblatano prototyp lekkiego samolotu transportowo-pasażerskiego ŁMS-901 Bajkał, który został opracowany jako następca legendarnego An-2 w rosyjskich regionalnych liniach lotniczych, które szacują swoje zapotrzebowanie na łącznie ok. 200 egzemplarzy, a wraz z zamówieniami rządowymi może przekroczyć 300.
W Rosji oblatano prototyp lekkiego wielozadaniowego samolotu transportowo-pasażerskiego ŁMS-901 Bajkał, który został opracowany jako następca legendarnego An-2 / Zdjęcie: ministerstwo przemysłu i handlu FR
Za sterami samolotu zasiadł pilot doświadczalny pierwszej klasy Walentin Ławrientjew. Podczas trwającego około 25 minut lotu, samolot wzbił się na maksymalny pułap ok. 500 m. Sprawdzono stabilność i stateczność konstrukcji w powietrzu oraz działanie systemów pokładowych. Zgodnie z raportem pilota, wszystko działało bez zarzutów.
ŁMS-901 Bajkał został opracowany i zbudowany przez spółkę Bajkał-Inżyniring z Irkucka, wchodzącą w skład Uralskich Zakładów Lotnictwa Cywilnego (UZGA) z Jekaterynburga na mocy umowy z ministerstwem przemysłu i handli FR z września 2019. Prace nad samolotem zlecono po fiasku projektu innej konstrukcji, TWS-2DTS, opracowanej przez Syberyjski Instytut Lotnictwa (SibNIA) im. S.A Czapłygina z Nowosybirska. Testy w tunelu aerodynamicznym modelu ŁMS-901 Bajkał zrealizowano w listopadzie 2020, a w kwietniu 2021 ukończono budowę prototypu, który miał premierę na 15. Międzynarodowym Salonie Lotniczo-Kosmicznym MAKS-2021, w lipcu ub. r.
ŁMS-901 Bajkał to jednosilnikowy górnopłat, zbudowany ze stopów aluminium, napędzany silnikiem turbośmigłowym WK-800 (pierwotnie planowano zastosować zagraniczny General Electric H80-200). Rozpiętość skrzydeł wynosi 16,5 m, a masa własna 2050 kg. Jest mniejszy i niemal dwukrotnie lżejszy od An-2 i zabiera na pokład 9 pasażerów (oprócz dwóch pilotów) lub ładunek o masie ok. 2000 kg, na dystans ok. 1500 km (zasięg bez ładunku 3000 km). Prędkość przelotowa wynosi 300 km/h.
Prototyp ma uzyskać wszystkie niezbędne certyfikaty do końca 2022. W 2023 w zakładach UGZA w Jekaterynburgu ma rozpocząć się produkcja seryjna. W ciągu dwóch lat ma powstać 10 seryjnych egzemplarzy, z których jeden ma kosztować ok. 120 mln RUB (6,31 mln zł). W 2024 mają zostać przeprowadzone testy napędu hybrydowego. Oprócz przewozu pasażerów i ładunków, samolot może pełnić rolę powietrznego ambulansu, samolotu patrolowego, inspekcyjnego czy dyspozycyjnego dla sił zbrojnych. ŁMS-901 Bajkał ma być oferowany na eksport, przede wszystkim obecnym użytkownikom An-2, który co ciekawe w sierpniu br. skończy 75 lat.
ŁMS-901 i nieudany TWS-2DTS to nie pierwsze próby zastąpienia w Rosji samolotów An-2. W grudniu 1994 oblatano prototyp T-101 Gracz, który był głęboko zmodyfikowanym An-2 i był napędzany polskim silnikiem WSK PZL Rzeszów TWD-10B (z M28 Bryza i W-3 Sokół). Po budowie dwóch prototypów program jednak zamknięto. W 2012 zaprezentowano projekt Viscount V100, bazujący na T-101 Gracz, który miał być napędzany zagranicznymi silnikami Pratt & Whitney PT6A-65B lub Honeywell TPE331 (zgodnie z wyborem klienta), ale również zakończył się fiaskiem.