Przejdź do serwisu tematycznego

Kolizja sonaru brytyjskiej fregaty z rosyjskim okrętem podwodnym

Ministerstwo obrony Wielkiej Brytanii potwierdziło doniesienia medialne o wypadku z 2020 roku, gdy doszło do kolizji sonaru brytyjskiej fregaty z rosyjskim okrętem podwodnym.

6 stycznia ministerstwo obrony Wielkiej Brytanii potwierdziło doniesienia medialne z 3 stycznia o wypadku z końca 2020 roku, gdy miało dojść do kolizji holowanego sonaru brytyjskiej fregaty rakietowej HMS Northumberland (F238) typu 23 Duke z nieujawnionym rosyjskim okrętem podwodnym na wodach północnego Atlantyku. Nieoficjalnie, w wypadku jednostki miały zostać uszkodzone i było to pierwsze takie zdarzenie od zakończenia zimnej wojny.

Ministerstwo obrony Wielkiej Brytanii potwierdziło doniesienia medialne o wypadku z 2020 roku, gdy doszło do kolizji sonaru brytyjskiej fregaty z rosyjskim okrętem podwodnym / Zdjęcie: Royal Navy

Zdarzenie zostało ujawnione w drugim odcinku trzeciego sezonu (S03E02) programu telewizyjnego Warship: Life At Sea na kanale Channel 5. Program ukazuje zakulisowe spojrzenie na codzienną pracę oficerów i marynarzy okrętów brytyjskiej królewskiej marynarki wojennej (Royal Navy). Rzeczony odcinek nie jest jeszcze dostępny na YouTube.

Pod koniec 2020, gdy na pokładzie fregaty znajdowała się ekipa telewizyjna, okręt miał śledzić okręt podwodny zidentyfikowany na podstawie sygnatury akustycznej jako rosyjski, który miał znajdować się w pobliżu. Do tego zadania wypuszczono aktywno-pasywny sonar holowany o niskiej częstotliwości typu Thales 2087 LFAS (Low Frequency Active Sonar), który trafił na wyposażenie okrętu kilka lat temu podczas modernizacji w miejsce pasywnego sonaru typu 2031 (sonary typu 2087 trafią na wyposażenie nowych fregat typu 26 City). W czasie prowadzenia nasłuchu doszło do kolizji z jednostką podwodną. Doniesienia te potwierdził resort obrony dla dziennika The Sun (Cięcie blach pod kolejną fregatę typu 26 City).

Jednak nie są znane szczegóły wypadku, poza relacją z mostku okrętu podczas zderzenia, gdy operator sonaru miał zareagować w następujący sposób: „What the hell was that”, „shit”, „what the f*** have I just hit”. Oficjalnie, zakres szkód nie jest znany, ale w doniesieniach prasowych pojawia się informacja, że fregata została zmuszona do powrotu do nieujawnionego portu, celem naprawy. Zakresu uszkodzeń rosyjskiej jednostki zapewne nie poznamy nigdy.

Jeśli chodzi o okres w którym doszło do zdarzenia, to pomiędzy wrześniem a grudniem 2020, fregata wspierała tymczasowo działania lotniskowcowej grupy bojowej GCSG 21 (Global Carrier Strike Group 21) z lotniskowcem HMS Queen Elizabeth (R08) na czele, która przygotowywała się do swojej pierwszej misji operacyjnej (obecnie już zakończonej). W informacji Royal Navy z 15 grudnia 2020 wspomina się o działaniach ćwiczebnych na Morzu Północnym (Lotniskowiec HMS Queen Elizabeth wyruszył na pierwszą misję operacyjną).

Wydaje się, że certyfikację okrętów GCSG 21 śledził rzeczony rosyjski okręt podwodny i wówczas mogło dojść do kolizji. O ile komunikat nie wspominał wtedy o kolizji i konieczności napraw, to stwierdzono, iż okręt zawinął do szkockich portów Dundee, Lerwick i Faslane.

Niewątpliwie zdarzenie jest wynikiem wzrostu aktywności rosyjskiej floty podwodnej jak i nawodnej, jaką notują państwa NATO nie tylko na obszarze Oceanu Atlantyckiego. Warto dodać, że w pierwszym odcinku trzeciego sezonu (S03E01) Warship: Life At Sea, który jest dostępny na YouTube (link poniżej), kmdr Thom Hobbs, dowódca fregaty HMS Northumberland stwierdza, że otrzymał rozkaz śledzenia rosyjskich okrętów nawodnych, które miały zbliżyć się do GCSG 21 i dodaje, że załogi tych jednostek są tak dobre lub lepsze od naszych (Sabotaż norweskiego systemu nasłuchu morskiego, Awaria napędu rosyjskiego atomowego okrętu podwodnego na Bałtyku, Umka-21: rosyjska broń jądrowa w Arktyce, K-186 Omsk u wybrzeży Alaski).

Źródło: BritTV

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Garaże dla Leopardów w Wesołej gotowe

Oddano do użytku hale garażowe z zapleczem obsługowym w 1. Brygadzie Pancernej Warszawa-Wesoła dla czołgów Leopard 2A5 oraz Leopard 2PL, a w przyszłości M1A2SEPv3 Abrams.

Włoski lotniskowiec jako platforma startowa rakiet kosmicznych

Ministerstwo obrony Włoch zaprezentowało pierwsze koncepcje konwersji lotniskowca Giuseppe Garibaldi (C552) w pływającą platformę startową rakiet kosmicznych w ramach programu SIMONA.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X