Przejdź do serwisu tematycznego

ISS skomunikowana z Ziemią przez SpaceDataHighway

Inżynierowie Airbus Defence and Security zapewnili łączność szerokopasmową SpaceDataHighway pomiędzy Ziemią a Międzynarodową Stacją Kosmiczną.

Jak poinformowała 17 stycznia br. Europejska spółka Airbus Defence and Security, opracowana przez nią, przy wsparciu Europejskiej Agencji Kosmicznej ESA (European Space Agency), łączność szerokopasmowa (kosmiczną infostrada) SpaceDataHighway połączyła Ziemię z Międzynarodową Stacją Kosmiczną ISS (International Space Station) (Test rosyjskiego pocisku antysatelitarnego zagraża ISS).

Inżynierowie Airbus Defence and Security zapewnili łączność szerokopasmową SpaceDataHighway pomiędzy Ziemią a Międzynarodową Stacją Kosmiczną / Zdjęcie: NASA

Dzięki terminalowi Columbus działającemu w paśmie Ka (ColKa), zainstalowanemu i już przetestowanemu na pokładzie ISS, satelity obsługujące SpaceDataHighway mogą przekazywać dane za pośrednictwem dwukierunkowego łącza w czasie rzeczywistym między laboratorium Columbus na stacji ISS a centrum kontroli Columbusa, ulokowanym w niemieckim centrum należącym do agencji kosmicznej DLR (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt) pod Monachium oraz ośrodkami badawczymi w całej Europie.

Dzięki SpaceDataHighway i terminalowi ColKa agencja ESA zyskała bezpośredni i suwerenny dostęp do ISS, zwiększając w ten sposób elastyczność operacyjną oraz umożliwiając większej liczbie astronautów, naukowców i badaczy korzystanie z łącza. Umożliwi to również ESA organizowanie eksperymentów ad hoc i interakcję z europejskimi astronautami. Umowa o świadczeniu usług transmisji danych przez ColKa została zawarta między ESA a Airbusem. Airbus dostosował międzysatelitarne połączenie w paśmie Ka w systemie SpaceDataHighway tak, aby zapewnić transmisję danych przez stację w Harwell Campus w Wielkiej Brytanii (Airbus rozszerza konstelację SpaceDataHighway).

Oprócz usługi w paśmie Ka, SpaceDataHighway jest pierwszą na świecie konstelacją satelitów geostacjonarnych zapewniających komunikację laserową. Stanowi ona przełom w szybkości łączności kosmicznej – wykorzystuje najnowocześniejszą technologię laserową do świadczenia bezpiecznych usług transmisji danych w czasie zbliżonym do rzeczywistego. System odnotował ponad 50 000 udanych połączeń laserowych w ciągu pierwszych pięciu lat działania (Airbus i TNO opracują terminal łączności laserowej dla samolotów).

Satelity SDH mogą łączyć się z ISS, a także z satelitami obserwacyjnymi umieszczonymi na niskiej orbicie wokółziemskiej na dystansie do 45 000 km. Z pozycji na orbicie geostacjonarnej satelita SpaceDataHighway przekazuje na Ziemię zebrane dane w czasie zbliżonym do rzeczywistego. Normalnie zajęłoby to kilka godzin. Łączność laserowa pozwala znacznie zwiększyć ilość danych obrazowych i wideo przesyłanych przez satelity obserwacyjne, a ich plan misji można zmienić w dowolnym momencie i w ciągu zaledwie kilku minut.

Dzięki SpaceDataHighway Airbus obsługuje już cztery satelity Copernicus Sentinel i świadczy usługi coraz większej liczbie klientów Z sieci SpaceDataHighway skorzysta też konstelacja Pléiades Neo, złożona z czterech najbardziej zaawansowanych satelitów do optycznej obserwacji Ziemi (w rozdzielczości 30 cm). Pojazdy te pozwolą jeszcze bardziej zoptymalizować prowadzenie rozpoznania, zapewniając dostarczanie danych w czasie zbliżonym do rzeczywistego oraz szybki czas reakcji na nowe zlecenia (Drugi satelita Airbus Pléiades Neo wystrzelony, Airbus Sentinel-6 gotowy do wystrzelenia).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X