W czwartek, 21 listopada 2024, amerykańska spółka GE Aerospace poinformowała, że zaprezentowała Laboratorium Badawczemu US Army (Army Research Laboratory, ARL) dowództwa DEVCOM (Combat Capabilities Development Command) możliwości nowego napędu hybrydowo-elektrycznego na bazie silnika turbowałowego CT7 o mocy 1 MW.
Demonstracja odbyła się w ramach umowy badawczo-rozwojowej o wartości 5,1 mln USD (21,2 mln zł) z DEVCOM ARL w ramach projektu badawczego ARC-STEP (Applied Research Collaborative Systematic Turboshaft Electrification Project), który ma na celu badania, rozwój, testy i ocenę zelektryfikowanego silnika klasy 1 megawata, w ramach identyfikacji i udoskonalania technologii mających zastosowanie w przyszłym napędzie statków powietrznych oraz pojazdów lądowych US Army.
GE Aerospace ma prawie 50-letnią tradycję jako dostawca układów napędowych dla lotnictwa US Army, od sprawdzonego silnika T700 po nowy rewolucyjny silnik T901 — powiedział John Martin, dyrektor Turboshaft Advanced Programs w GE Aerospace. ARC-STEP opiera się na tej tradycji i udoskonala technologie na drodze do hybrydowego napędu elektrycznego zarówno dla US Army, jak i użytkowników z całego świata (Silniki T901-GE-900 gotowe do testów z Black Hawkami).
Udana demonstracja obejmowała układ napędowy złożony z silnika turbowałowego serii CT7 sprzężonego z silnikiem elektrycznym i blokiem zasilania elektrycznego, wyprodukowanymi przez GE Aerospace. Podczas testów – które przeprowadzono w GE Aerospace Research Center w Niskayuna w stanie Nowy Jork – eksperci przedmiotowi z US Army i GE Aerospace badali i integrowali technologie, które umożliwią opracowanie lekkich, wydajnych, niezawodnych i bezpiecznych hybrydowych systemów napędowych. Zbadano również wpływ hybrydowego napędu elektrycznego na wydajność i skuteczność różnych typów platform.
Dr Mike Kweon, kierownik programu Versatile Tactical Power and Propulsion Essential Research Program (VICTOR ERP) w DEVCOM ARL, stwierdził:
To ekscytujące widzieć udaną demonstrację ARC-STEP, która poszerzyła naszą wiedzę na temat potencjału hybrydowych systemów mocy 1 MW do napędzania przyszłych pojazdów powietrznych i naziemnych US Army. Często systemy zasilania i napędu stanowią znaczące „wąskie gardła” w rozwijaniu możliwości transformacyjnych. Nie mogę się doczekać, aby zobaczyć, jak ARC-STEP wpłynie na kierunek systemów napędowych przyszłych pojazdów powietrznych i naziemnych US Army.
Działania podejmowane w ramach tego kontraktu dla US Army uzupełniają działania GE Aerospace w zakresie rozwoju hybrydowych napędów elektrycznych, w tym w programie Hybrid Electric Experiment (HEX) ze spółką Sikorsky Aircraft Corp. (część Lockheed Martin) i projekt agencji kosmicznej NASA o nazwie EPFD (Electric Powertrain Flight Demonstration). Działania te mają pomóc dopracować zintegrowany hybrydowy układ napędowy elektryczny klasy 1 MW i zademonstrować gotowość do integracji z samolotami wąskokadłubowymi. ARC-STEP, HEX i EPFD pomagają GE Aerospace w dalszym budowaniu rozległego doświadczenia w zakresie hybrydowych systemów elektrycznych i wytwarzania energii elektrycznej.
https://twitter.com/GE_Aerospace/status/1859635432733974751
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.