Izraelska spółka Carmor Integrated Vehicle Solutions ujawniła rodzinę czterech pojazdów opancerzonych wysokiej mobilności Mantis, które będą mieć swoją premierę podczas paryskich targów Eurosatory 11-15 czerwca 2018 (Eurosatory 2018: Nowości od Rafaela, 2018-06-04).
Mantis może zostać wyposażony w demontowane zsmu, wyposażone w karabin maszynowy, wyrzutnie ppk czy pocisków moździerzowych.
W odpowiedzi na globalne zapotrzebowanie na tego typu pojazdy w siłach zbrojnych, nadwozie samonośne Mantisa oferuje wielowarstwową ochronę balistyczną, przeciwminową (w tym przeciwko IED) czy NBC (przed zagrożeniami nuklearnymi, biologicznymi i chemicznymi), spełniając międzynarodowe standardy w tym zakresie. Spółka, wcześniej znana jako Hatehof, oferuje także możliwość zastosowania maskowania optycznego i termalnego, m.in. dzięki temu, że jednostka napędowa została umieszczona centralnie z tyłu.
Pojazdy zostały wyposażone w zintegrowane systemy noktowizyjne i rozpoznawcze, a opcją oferowaną użytkownikom są demontowalne, zdalnie sterowane moduły uzbrojenia (zsmu), wyposażone w karabin maszynowy, wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych (ppk) czy granatów moździerzowych. Pojazdy mogą pełnić role wozów dowodzenia, rozpoznawczych, przeznaczonych dla zespołów szturmowych i wsparcia ogniowego, a także ewakuacji medycznej.
Rodzina pojazdów składa się z czterech w pełni konfigurowalnych i modułowych konstrukcji w wersjach dla 3, 5 albo 8 lub 13 pasażerów w układzie napędowym 4×4 lub 6×6. /Zdjęcie: Carmor Integrated Vehicle Solutions
Rodzina Mantis składa się z czterech w pełni konfigurowalnych i modułowych konstrukcji. Oferowane są wersje dla trzech (pojedyncza kabina), pięciu (podwójna kabina), ośmiu lub trzynastu pasażerów (z kabiną zamkniętą lub otwartą typu buggy) w układzie napędowym 4×4 lub 6×6. Każda z nich może zostać dostosowana do potrzeb użytkownika. Opcjonalne jest zwiększenie przestrzeni z tyłu, dzięki skalowanej platformie ładunkowej. Masa pojazdów waha się zatem od 3 do 10 t. Kierowca Mantisa jest umiejscowiony centralnie w kabinie, dzięki czemu ma większe pole widzenia oraz zapewnione optymalne rozmieszczenie wyświetlaczy cyfrowych na desce rozdzielczej.
Analiza
Mantis jest najlżejszym pojazdem opancerzonym, opracowanym przez Carmor Integrated Vehicle Solutions. Do tej pory izraelska spółka oferowała cięższe rodziny pojazdów Wolf 4×4, zabudowanych na podwoziu Forda, o masie 6-10 t, a także Hurricane 4×4 klasy MRAP (Mine Resistant Ambush Protected), o masie 10-23 t, a także Zibar 4×4 o masie 4 t, Navigator 4×4 lub 6×6, opracowany wspólnie z tureckim BMC, o masie 16 t czy w końcu Xtream High Mobility Armored Vehicle 4×4 o masie 9-16 t.