Przejdź do serwisu tematycznego

Drugi izraelski okręt desantowy już w kraju

Izrael odebrał drugi wybudowany w USA okręt desantowy o nazwie własnej INS Komemiyuta typu Nahshon, klasy LSV. Pierwszy odebrano w ubiegłym roku.

W niedzielę, 16 czerwca 2024, służba prasowa Sił Obronnych Izraela (Cawa ha-Hagana le-Jisra’el, Cahal) poinformowała w mediach społecznościowych, że do kraju przypłynął drugi wybudowany w USA okręt desantowy typu Nahshon, klasy LSV (Logistic Support Vessel). INS Komemiyuta dołączył do pierwszego, INS Nahshon, który odebrano 8 sierpnia 2023, po czym wyruszył w rejs do nowej ojczyzny.

Oba izraelskie okręty desantowe typu Nahshon w eskorcie m.in. korwety rakietowej typu Sa’ar 6 i mniejszych jednostek / Zdjęcie: Cahal via X

INS Komemiyuta wyruszył z amerykańskiego portu Pascagoula w stanie Missisipi, gdzie mieści się stocznia spółki VT Halter Marine (należącej do Bollinger Shipyards), która wybudowała go i zacumował w Bazie Marynarki Wojennej w Hajfie w niedzielę (Nowe okręty ratownicze US Navy wychodzą z cienia).

Okręty desantowe typu Nahshon mają po około 95 m długości, około 20 m szerokości, a wyporność standardowa przekracza 2500 ton. Załoga każdego z nich składa się z kilkudziesięciu oficerów i marynarzy.

Okręty desantowe będą stanowić centralny filar w dostosowaniu Izraelskiego Korpusu Morskiego (Heil HaYam HaYisraeli) do nowoczesnego i wieloarenowego pola walki. Okręty desantowe będą między innymi służyć jako oś logistyczna do transportu sprzętu oraz żołnierzy na bliższe i dalsze odległości.

Ponadto okręty desantowe umożliwią zacieśnienie wysokiej jakości współpracy między różnymi jednostkami Korpusu Morskiego, Dyrekcją Technologii i Logistyki (J4) oraz innymi oddziałami Sił Obronnych, w celu wzmocnienia wspólnej domeny operacyjnej i wysiłku w działania w sytuacjach rutynowych i kryzysowych. Okręty weszły na wyposażenie 921 Floty.

Nadbudówka prototypowego INS Nahshon

Program budowy dwóch okrętów desantowych dla Izraela rozpoczął się około 5 lata temu, ale zamówienie w amerykańskiej stoczni złożono w maju 2022. Zakup jest sfinansowany przez USA w ramach funduszy z programu FMF (Foreign Military Financing), wartego 3 mld USD rocznie. Fundusz jest narzędziem realizowanej od 2008 amerykańskiej polityki obronnej QME (Qualitative Military Edge), gwarantującej wsparcie państwu żydowskiemu w zakresie przewagi technologicznej w regionie Bliskiego Wschodu.

Projekt izraelskich jednostek postał na bazie okrętów wsparcia amerykańskich wojsk lądowych (US Army) typu General Frank S. Besson klasy LSV. W latach 1987-2006 zbudowano 8 okrętów o długości 83 m, szerokości 18 m, zanurzeniu 12 m i wyporności pełnej 4266 t (przy czym dwa ostatnie są większe i wypierają ok. 5400 t). Napęd stanowią dwa silniki wysokoprężne EMD 16-645E2 o mocy 1950 KM każdy, co zapewnia w konfiguracji lekkiej prędkość do 12,5 w. i zasięg do 8200 mil morskich oraz jako w pełni załadowany prędkość do 11,5 w. i zasięg do 6500 mil morskich. Załogę stanowi 8 oficerów i 23 żołnierzy. Okręt jest zdolny do transportu jednocześnie 15 czołgów M1 Abrams lub 82 standardowych kontenerów ISO. Dwa okręty w wersji z pokładem śmigłowcowym, jako typ Bacolod City, trafiły do Filipin w latach 1993-1994.

Nowe izraelskie okręty wypełnią lukę po trzech zbudowanych w kraju w latach 1966-1967 jednostkach typu Ashdod: INS Ashdod (P-61), INS Ashkelon (P-63) i INS Achziv (P-65). Pierwszy wymieniony został wycofany w 2001, a pozostałe dwa wcześniej, bo w 1999. Wcześniej używano też trzech okrętów typu Kishon, także zbudowanych w Izraelu: INS Etzion Gever (P-51), INS Shikmona (P-53), INS Caesarea (P-55) – wszystkie wycofano w 1991. W swojej historii Izrael dysponował w przeszłości także jednostkami desantowymi typów: LSM-1 (3 okręty), pojedynczym INS Bat-Sheva (P-57), LCI (2 okręty), LCT (1 okręt) oraz pojedynczymi P-31, P-33 i P-25.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X