W niedzielę, 16 czerwca 2024, służba prasowa Sił Obronnych Izraela (Cawa ha-Hagana le-Jisra’el, Cahal) poinformowała w mediach społecznościowych, że do kraju przypłynął drugi wybudowany w USA okręt desantowy typu Nahshon, klasy LSV (Logistic Support Vessel). INS Komemiyuta dołączył do pierwszego, INS Nahshon, który odebrano 8 sierpnia 2023, po czym wyruszył w rejs do nowej ojczyzny.
Oba izraelskie okręty desantowe typu Nahshon w eskorcie m.in. korwety rakietowej typu Sa’ar 6 i mniejszych jednostek / Zdjęcie: Cahal via X
INS Komemiyuta wyruszył z amerykańskiego portu Pascagoula w stanie Missisipi, gdzie mieści się stocznia spółki VT Halter Marine (należącej do Bollinger Shipyards), która wybudowała go i zacumował w Bazie Marynarki Wojennej w Hajfie w niedzielę (Nowe okręty ratownicze US Navy wychodzą z cienia).
Okręty desantowe typu Nahshon mają po około 95 m długości, około 20 m szerokości, a wyporność standardowa przekracza 2500 ton. Załoga każdego z nich składa się z kilkudziesięciu oficerów i marynarzy.
Okręty desantowe będą stanowić centralny filar w dostosowaniu Izraelskiego Korpusu Morskiego (Heil HaYam HaYisraeli) do nowoczesnego i wieloarenowego pola walki. Okręty desantowe będą między innymi służyć jako oś logistyczna do transportu sprzętu oraz żołnierzy na bliższe i dalsze odległości.
Ponadto okręty desantowe umożliwią zacieśnienie wysokiej jakości współpracy między różnymi jednostkami Korpusu Morskiego, Dyrekcją Technologii i Logistyki (J4) oraz innymi oddziałami Sił Obronnych, w celu wzmocnienia wspólnej domeny operacyjnej i wysiłku w działania w sytuacjach rutynowych i kryzysowych. Okręty weszły na wyposażenie 921 Floty.
Nadbudówka prototypowego INS Nahshon
Program budowy dwóch okrętów desantowych dla Izraela rozpoczął się około 5 lata temu, ale zamówienie w amerykańskiej stoczni złożono w maju 2022. Zakup jest sfinansowany przez USA w ramach funduszy z programu FMF (Foreign Military Financing), wartego 3 mld USD rocznie. Fundusz jest narzędziem realizowanej od 2008 amerykańskiej polityki obronnej QME (Qualitative Military Edge), gwarantującej wsparcie państwu żydowskiemu w zakresie przewagi technologicznej w regionie Bliskiego Wschodu.
Projekt izraelskich jednostek postał na bazie okrętów wsparcia amerykańskich wojsk lądowych (US Army) typu General Frank S. Besson klasy LSV. W latach 1987-2006 zbudowano 8 okrętów o długości 83 m, szerokości 18 m, zanurzeniu 12 m i wyporności pełnej 4266 t (przy czym dwa ostatnie są większe i wypierają ok. 5400 t). Napęd stanowią dwa silniki wysokoprężne EMD 16-645E2 o mocy 1950 KM każdy, co zapewnia w konfiguracji lekkiej prędkość do 12,5 w. i zasięg do 8200 mil morskich oraz jako w pełni załadowany prędkość do 11,5 w. i zasięg do 6500 mil morskich. Załogę stanowi 8 oficerów i 23 żołnierzy. Okręt jest zdolny do transportu jednocześnie 15 czołgów M1 Abrams lub 82 standardowych kontenerów ISO. Dwa okręty w wersji z pokładem śmigłowcowym, jako typ Bacolod City, trafiły do Filipin w latach 1993-1994.
Nowe izraelskie okręty wypełnią lukę po trzech zbudowanych w kraju w latach 1966-1967 jednostkach typu Ashdod: INS Ashdod (P-61), INS Ashkelon (P-63) i INS Achziv (P-65). Pierwszy wymieniony został wycofany w 2001, a pozostałe dwa wcześniej, bo w 1999. Wcześniej używano też trzech okrętów typu Kishon, także zbudowanych w Izraelu: INS Etzion Gever (P-51), INS Shikmona (P-53), INS Caesarea (P-55) – wszystkie wycofano w 1991. W swojej historii Izrael dysponował w przeszłości także jednostkami desantowymi typów: LSM-1 (3 okręty), pojedynczym INS Bat-Sheva (P-57), LCI (2 okręty), LCT (1 okręt) oraz pojedynczymi P-31, P-33 i P-25.
The INS Komemiyut LSV (landing craft) arrived in Israel and will be operationally integrated into the Israeli Navy. The LSV has finished its voyage from the port of Pascagoula in the United States and docked at the Israeli Navy Base in Haifa.
The vessel’s entrance to the State… pic.twitter.com/JPvHArrff3
— Israel Defense Forces (@IDF) June 16, 2024