W środę, 4 grudnia 2024, brazylijska spółka Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica) poinformowała, że na 8. edycji Narodowych Targów Obrony i Bezpieczeństwa Mostra BID Brasil w centrum wystawienniczym Ulysses Guimarães w Brasilii podpisała umowę o wartości 102 mln BRL (68,91 mln zł) z dowództwem brazylijskich wojsk lądowych (Exército Brasileiro; EB) na dostawę radiolokatora dozoru przestrzeni powietrznej średniego zasięgu SABER M200 Vigilante w konfiguracji seryjnej.
Kontrakt obejmuje również kontynuację oceny technicznej i operacyjnej sprzętu oraz jego przyszłego wykorzystania w jednostkach artylerii przeciwlotniczej brazylijskich wojsk lądowych.
SABER M200 Vigilante wykorzystuje zaawansowaną technologię przetwarzania sygnałów do wykrywania i śledzenia pozycji, trajektorii statków latających i klasyfikowania celów powietrznych, co gwarantuje siłom lądowym większą autonomię ich systemów obrony przeciwlotniczej. Ponadto, radar dysponuje zintegrowanym generatorem prądotwórczym, co ułatwia transport, zarówno lądem, jak i powietrzem.
Wojska lądowe Brazylii będą pierwszym użytkownikiem radaru SABER M200 Vigilante, wzmacniając swoje zdolności obrony przeciwlotniczej na niskich i średnich wysokościach. Jego wykorzystanie przez rodzime siły zbrojne powinno posłużyć jako punkt odniesienia przy badaniu możliwości wykorzystania go przez pozostałe brazylijskie siły zbrojne oraz na rynku eksportowym.
Radar został zaprojektowany przez Wojskowe Centrum Technologiczne CTEx (Centro Tecnológico do Exército) na potrzeby programu strategicznej obrony przeciwlotniczej armii (Projeto Estratégico do Exército Defesa Antiaérea). System opracowano całkowicie w kraju z wykorzystaniem brazylijskich technologii i komponentów, a własność intelektualna należy do Exército Brasileiro.
Radar może być używany do obserwacji i wczesnego ostrzegania w bateriach i grupach artylerii przeciwlotniczej lub w działaniach związanych z kontrolą ruchu lotniczego lub nadzorem granic państwowych.
SABER M200 Vigilante wyposażono w pracującą w paśmie S antenę z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA (Active Electronically Scanned Array). Zasięg instrumentalny wynosi 150 km (dla celu o powierzchni odbicia 2,5 m²) na pułapie do 15 km, przy dokładności odległości 150 m i azymutu 2º.
Radar dysponuje systemem identyfikacji swój-obcy IFF w trybach: Mode 1, 2, 3/A i C (z anteną ze skanowaniem mechanicznym), a producent przygotowuje system do działania w trybie Mode 4. Radar, zabudowany w kontenerze standardowym, jest transportowany i użytkowany na 10-tonowym samochodzie ciężarowym z możliwością transportu w ładowni samolotów C-390 Millenium lub C-130 Hercules. Radar ma automatyczny system poziomowania, a jego masa własna wynosi mniej niż 10 t.