Przejdź do serwisu tematycznego

Boeing i NASA przeprowadzą demonstrację lotu z użyciem zrównoważonych technologii

NASA wybrała Boeinga do prowadzenia prac rozwojowych i wykonywania próbnych lotów pełnoskalowego demonstratora samolotu ze skrzydłem TTBW.

18 stycznia br. amerykańska agencja kosmiczna NASA wybrała spółkę Boeing i zespół jej partnerów przemysłowych do prowadzenia prac rozwojowych i wykonywania próbnych lotów pełnoskalowego demonstratora samolotu ze skrzydłem TTBW (Transonic Truss-Braced Wing). Technologie zademonstrowane i przetestowane jako część programu Sustainable Flight Demonstrator (SFD) będą kształtować przyszłe projekty i mogą doprowadzić do przełomu w wydajności, jeśli chodzi o aerodynamikę i zużycie paliwa.

Grafika: Boeing

W połączeniu ze spodziewanym rozwojem systemów napędu, materiałów i architektury systemów, samolot wąskokadłubowy z konfiguracją TTBW mógłby, w zależności od przeznaczenia, zredukować zużycie i emisję paliwa do 30% w stosunku do dzisiejszych najbardziej wydajnych samolotów wąskokadłubowych. Program SFD ma na celu zarówno zwiększenie zaangażowania przemysłu lotniczego w osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2050, jak i osiągnięcie celów przedstawionych przez rząd Stanów Zjednoczonych w dokumencie Aviation Climate Action Plan.

Program SFD ma potencjał do wniesienia ogromnego wkładu w zrównoważoną przyszłość – mówi Greg Hyslop, główny inżynier i wiceprezes działu inżynierii, testów i technologii w Boeingu. Program daje możliwość zaprojektowania, zbudowania i przetestowania pełnoskalowego eksperymentalnego samolotu, przy jednoczesnym rozwiązywaniu nowopowstałych problemów technicznych.

Niezwykle cienkie, znacznie wydłużone skrzydła z podporami mogłyby docelowo pomieścić zaawansowane systemy napędowe, które są ograniczone brakiem miejsca pod skrzydłami we współczesnych konstrukcjach samolotów niskopłatowych. Dla egzemplarza demonstracyjnego Boeing użyje elementów już istniejących maszyn, integrując je z zupełnie nowymi komponentami.

Wkład NASA w umowę SFD Space Act wynosi 425 mln USD (1,85 mld zł). Dzięki Boeingowi i jego partnerom przemysłowym finansowanie programu SFD zwiększy się do 725 mln USD (3,15 mld zł), co pozwoli na realizację programu demonstracyjnego i zaspokoi potrzeby dotyczące zasobów. Niezależnie od tego, dotychczasowe wewnętrzne inwestycje Boeinga w badania dotyczące zrównoważonego lotnictwa wyniosły 110 mln USD (478 mln zł).

Koncept TTBW jest wynikiem trwających ponad dekadę badań wspieranych przez NASA, Boeinga i inwestycje branżowe. W poprzednich programach NASA, włączając w to Subsonic Ultra Green Aircraft Research program, Boeing przeprowadzał zintensyfikowane testy w tunelu aerodynamicznym i modelowanie cyfrowe w celu rozwijania projektowania TTBW. Wczesne badania konceptualne rozpoczęły się w ramach NASA Environmentally Responsible Aviation Project.

Informacja prasowa

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X