20 stycznia br. europejska spółka Airbus Defence and Space poinformowała, że zbudowana dla Europejskiej Agencji Kosmicznej ESA (European Space Agency) sonda kosmiczna JUICE (JUpiter ICy Moons Explorer) wkrótce opuści francuską Tuluzę i uda się do Kourou w Gujanie Francuskiej, skąd w kwietniu br. rakieta nośna Ariane 5 zabierze ją w podróż ku Jowiszowi. Transport do kosmodromu w Ameryce Południowej planowany jest na początek lutego.
Od sierpnia 2021 roku pojazd kosmiczny znajduje się w zakładzie Airbusa w Tuluzie, gdzie przechodził ostateczny montaż i testy. Objęły one integrację wszystkich instrumentów badawczych i największych paneli słonecznych, jakie kiedykolwiek użyto w misji eksplorującej pozaziemskie planety. Panele te są niezbędne do zasilania sondy w odległości 740 mln km od Słońca.
W związku ze zbliżającym się startem JUICE wspominamy długą ziemską podróż komponentów sondy przez różne zakłady Airbusa w Europie i zaangażowanie blisko 500 pracowników Airbusa w przygotowanie pojazdu do ośmioletniej wyprawy kosmicznej, powiedział Cyril Cavel, kierownik projektu JUICE w Airbus Defence and Space. To była niesamowita przygoda: współpracować z ponad 80 firmami z Europy na rzecz urzeczywistnienia pomysłu ESA, który pozwoli szczegółowo zbadać Jowisza i jego lodowe księżyce.
Podczas zorganizowanego w piątek w Tuluzie spotkania z mediami odsłonięto zamontowaną na sondzie tablicę upamiętniającą włoskiego astronoma Galileo Galilei. To on w 1610 roku przez teleskop jako pierwszy zobaczył Jowisza i jego największe księżyce.
Podczas kosmicznej wyprawy sonda JUICE o masie 6,2 tony pokona ponad 2 mld kilometrów. Gdy dotrze w okolice Jowisza, będzie zbierać dane o jego lodowych, potencjalnie oceanicznych księżycach – Ganimedesie, Europie i Kalisto – co pozwoli ocenić, czy istnieje jakakolwiek możliwość, by istniało na nich życie mikrobiologiczne.
Umożliwi jej to 10 najnowocześniejszych instrumentów naukowych, w tym kamery, spektrometry, radar do penetracji lodu, wysokościomierz, urządzenia radiowe i inne sensory. JUICE spędzi dziewięć miesięcy na orbicie Ganimedesa, analizując jego naturę i ewolucję, obserwując podpowierzchniowy ocean i badając potencjalną możliwość zamieszkania lodowego księżyca.
Po wyborze przez ESA w 2015 roku na głównego wykonawcę Airbus przewodził paneuropejskiemu konsorcjum przemysłowemu, powołanemu do zaprojektowania i zbudowania tego wyjątkowego statku kosmicznego.
Zdjęcia: Jean Baptiste, Airbus Defence and Space
Informacja prasowa
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.