2 lutego europejska spółka Airbus Defence and Space poinformowała o podpisaniu umowy z  Europejską Agencją Kosmiczną ESA (European Space Agency) na dostawę trzech kolejnych europejskich modułów serwisowych ESM (European Service Module), przeznaczonych dla załogowej kapsuły Orion MPCV (Multi-Purpose Crew Vehicle) dla amerykańskiej agencji kosmicznej NASA w ramach programu Artemis (Testy statku kosmicznego Orion MPCV, 2020-03-17).

Projekt europejskiego modułu serwisowego ESM bazuje na rozwiązaniach użytkowanej w latach 2008-2014 kapsuły transportowej Airbusa o nazwie European Automated Transfer Vehicle (ATV)

Projekt europejskiego modułu serwisowego ESM bazuje na rozwiązaniach użytkowanej w latach 2008-2014 kapsuły transportowej Airbusa o nazwie European Automated Transfer Vehicle (ATV)

Dzięki dodatkowym modułom ESM, wraz z trzema pierwszymi wcześniej zamówionymi na mocy umowy pomiędzy Airbusem a ESA, zapewniona zostanie ciągłość programu Artemis, który ma na celu powrót człowieka na Księżyc w roku 2024 (w ramach misji Artemis III), zdobycie doświadczenia i dopracowania technologii przed planowanym lotem na Marsa w latach 2030. Pierwszy moduł ESM został dostarczony do Stanów Zjednoczonych 5 listopada 2018 (Pierwszy moduł ESM dla Oriona, 2018-11-06).

Andreas Hammer, szef działu badań kosmicznych w Airbus Defence and Space powiedział: Europa weszła w nową dekadę eksploracji kosmosu. Budowa sześciu modułów serwisowych dla Oriona to przedsięwzięcie inne niż wszystkie. Airbus zatrudnia jednych z najlepszych na świecie specjalistów z  dziedziny lotów kosmicznych, którzy opracują ten niezwykły pojazd, a nowa umowa ułatwi wiele przyszłych międzynarodowych wypraw na Księżyc. Europa jest silnym i niezawodnym partnerem  dla misji NASA Artemis, a europejskie moduły serwisowe dla Oriona stanowią kluczowy do nich wkład (Trzech w programie lądownika księżycowego NASA, 2020-05-02).

ESM zawiera ponad 20 tysięcy podzespołów, w tym osprzęt elektryczny, silniki, panele słoneczne, zbiorniki na paliwo i materiały zastosowane w systemie podtrzymywania życia, a także kilka tysięcy metrów kabli i przewodów hydraulicznych / Zdjęcia: Airbus Defence and Space

ESM zawiera ponad 20 tysięcy podzespołów, w tym osprzęt elektryczny, silniki, panele słoneczne, zbiorniki na paliwo i materiały zastosowane w systemie podtrzymywania życia, a także kilka tysięcy metrów kabli i przewodów hydraulicznych / Zdjęcia: Airbus Defence and Space

David Parker, dyrektor ESA ds. osobowej i zrobotyzowanej eksploracji kosmosu, dodał: Ten kontrakt podwaja zaangażowanie Europy w przygotowanie sprzętu niezbędnego do wysłania ludzi na  Księżyc. Wraz z elementami, które budujemy dla księżycowej stacji Gateway, gwarantujemy astronautom ESA możliwość dalszej eksploracji naszego Układu Słonecznego, a także zapewniamy miejsca pracy i technologiczne know-how dla Europy (Airbus w programie budowy stacji okołoksiężycowej, 2018-09-25).

Wcześniej, 28 stycznia Airbus otrzymał zlecenie od ESA na na studium wykonalności autonomicznego pojazdu transferowego na Księżyc (Cis-Lunar Transfer Vehicle, CLTV) o nazwie Moon Cruiser. Będzie to pojazd logistyczny, który zapewni wsparcie dla misji Artemis (Airbus: Studium wykonalności CLTV Moon Cruiser, 2021-01-29).

Misja Artemis I, pierwszy lot testowy Oriona, jeszcze bez załogi, ale z modułem ESM, odbędzie się w 2021. W następnej misji, Artemis II, pierwsi astronauci okrążą Księżyc i wrócą na Ziemię. Artemis III zawiezie na Księżyc pierwszą kobietę i następnego mężczyznę  –  nastąpi to do 2024, a astronauci mają dysponować innowacyjnymi technologiami pozwalającymi na eksplorację większej powierzchni  Księżyca, niż kiedykolwiek wcześniej. Zamówione  właśnie trzy moduły EMS zostaną wykorzystane w misjach Artemis IV, V i  VI, z których dwie pierwsze stanowić mają część europejskiego wkładu w budowę międzynarodowej stacji Gateway, który ma być montowana od 2024 na orbicie Księżyca.

Opis
Europejski moduł ESM zawiera ponad 20 tysięcy podzespołów, w tym osprzęt elektryczny, silniki, panele słoneczne, zbiorniki na paliwo i materiały zastosowane w systemie podtrzymywania życia, a także kilka tysięcy metrów kabli i przewodów hydraulicznych. Nadano mu kształt walca o wymiarach ok. 4 x 4 m, co wywołuje podobieństwo do użytkowanej w latach 2008-2014 kapsuły transportowej Airbusa o nazwie European Automated Transfer Vehicle (ATV). Projekt ESM bazuje na rozwiązaniach ATV. Odróżniają go jednak charakterystyczne cztery skrzydła paneli słonecznych, w pełnym rozwinięciu mierzące 19 m rozpiętości, wytwarzające ilość energii wystarczającą do zasilenia dwóch gospodarstw domowych. Moduł serwisowy zabiera 8,6 t paliwa, z którego korzysta jego silnik główny i 32 mniejsze silniki korekcyjno-manewrowe.

Masa startowa ESM będzie wynosić łącznie nieco ponad 13 t. Poza funkcją głównego systemu napędowego kapsuły Orion, moduł ESM będzie także odpowiadać za manewrowanie i utrzymywanie właściwego położenia, a także będzie oferował niehermetyczną komorę ładunkową. Na jego pokładzie znajdą się najważniejsze elementy systemu podtrzymywania życia, w tym zasoby wody i tlenu. Będąc zadokowanym do modułu załogowego, ESM będzie regulował temperaturę wewnątrz kapsuły.